Sunday, May 2, 2010

En hard morgen i overflodssamfunnet

For et hardt liv det er å leve i Oslo, Norge. I dag er det søndag og musikken fra NRK som jeg henter ned fra nettet holder meg i sengen en time ekstra. Minst. På den litt mindre late siden vasker jeg tøy. Heldigvis er det bare å trykke på to knapper, helle pulver i skuffen og sett på. Jeg slipper å stå i en kald bekk og vaske det for hånd. Det er lett å ta sin venn vaskemaskinen for gitt, men i dag har jeg tatt mål av meg til å sett pris på ting.

Jeg bruker tiden til å tenke litt på hva jeg skal gjøre resten av dagen. Mulighetene er legio. Har en avtale med poden om å finn på noe sammen. Det ligger an til en sykkeltur i marka, der hvitveisen pipler frem som kviser på tenåringspanne. Kikut er et fint mål, med boller som smaker himmelsk, varm kaffe, sol på verandaen og markatrivsel i alle former.

Fra Tvisynt fotoblog
Men det er mange andre ting som trekker. En båttur til øyene ville være en fin måte å tilbringe en vakker vårdag på. Hovedøya trekker, Langøynene også, de liksom bare ligger der og ber om et besøk.

På kulturfronten er det muligheter for å få med seg dansens dag. Det er bare å sette seg på t-banen og surre rundt fra stasjon til stasjon, så kommer opplevelsen glidende. Det danses på så mange som 19 forskjellige t-banestasjoner.

Fra Tvisynt fotoblog
På kulturhistorisk museum er det en utstilling om Romfolkets historie i Norge, og har du lyst på mer minoritetskultur er det møte om integrering i regi av Abid Raja på Litteraturhuset klokken 2 med blant annet Carl I. Hagen og Audun Lysbakken.

Nei, gud dette blir for mange valg. Jeg tror jeg holder sengen en stund til, og lar sol være sol og henter meg mer kaffe.

No comments: