Friday, March 14, 2008

Apenes opprinnelse?

"Én av ti nordmenn tror ikke livet på jorda har utviklet seg gradvis gjennom evolusjon." kan vi lese flere steder på nettet i dag. Det er helt lov å tro andre ting, men jeg skulle gjerne visst litt mer om noen av detaljene i undersøkelsen.

Det går frem av undersøkelsen at av de som har deltatt:
# 8 prosent av dem tror ikke på evolusjonsteorien i det hele tatt.
# 4 prosent er delvis uenig i teorien.
# 24 prosent er delvis enig.
# 59 prosent er helt enig.
# 4 prosent vet ikke om de tror på evolusjonen.

Det er en betryggende 60% som har helt og fullt tiltro til Darwin, men det er 4% som er delvis uenige. Jeg lurer på HVA ved teorien de er uenige i? Er de bare prinsipielt "litt uenig" sånn generelt eller er det noe spesielt i teorien de virkelig kan sette fingeren på at er feil. Se, det hadde vært interessant å få vite noe om...

Det leder meg i grunn frem til det jeg virkelig lurer på: har folk peiling. Det burde undersøkelsen prøvd å si noen om. Alle kan klart mene noe om Darwins utviklingsteori uansett kunnskapsnivå, men jeg skulle likt å vite med hvilke tyngde de trekker den i tvil.

1 comment:

jomikkelgrandiosa said...

jeg har ikke tatt denne testen. er ikke jeg nordmann? statistikk, ja.